Het is 30 jaar geleden sinds ik voor het laatst een afstandsbestuurbare auto had, maar nu de kinderen oud genoeg ervoor zijn, heb ik besloten weer eentje te kopen. Tijdens mijn onderzoek heb ik snel besloten om een auto van hobby-kwaliteit (met goede beschikbaarheid van vervangende onderdelen) te kopen i.p.v. een speelgoedauto. Ik heb uiteindelijk voor de 1/16 Slash van Traxxas gekozen, omdat ik deze leuk eruit vind zien, hij vierwielaandrijving heeft en door het compacte formaat makkelijk te vervoeren is. De grotere 1/10 Slash is een van de meest populaire RC auto’s ooit en in verschillende versies verkrijgbaar, zoals in 2WD en 4WD en naar keuze met borstelloze motor of motor met borstels.
Wat zit er in de doos?
Zoals de meeste Traxxas auto’s is ook de 1/16 Slash ready to run, dus volledig in elkaar gezet en met zender. Ook inbegrepen is een 1200mAh 7.2V NiMH accu en een NiMH lader met 12V aansluiting voor de auto – nogal irritant, maar begrijpelijk, gezien dan geen verschillende versies voor verschillende laden vereist zijn. Traxxas verkoopt een netadapter voor ong. €30, maar voor die prijs kun je al een instapmodel LiPo/NiMH lader kopen, wat mijn aanbeveling zou zijn. Je hebt vier AA batterijen voor de zender nodig. Inbegrepen is een basis gereedschapsset met drie inbussleutels en een sleutel voor de wielen.
Motor & transmissie
De 1/16 Slash heeft een motor met koolborstels van 550 formaat. Dit is dezelfde motor als in de 1/10 Slash, en levert dus genoeg vermogen voor een auto die minder dan de helft van de 1/10 Slash weegt. De ESC (engine speed controller) ondersteunt zowel 7.2V NiMH als ook 2S LiPo accu’s, met bescherming tegen te lage spanning voor de laatste. De ESC kent drie modi – vol vermogen, vol vermogen zonder achteruit (voor wedstrijden) en halve snelheid. Het laatste is een goed idee om de auto te leren kennen, voor kinderen en is misschien zelfs voldoende voor off-road gebruik. De maximum snelheid met 2S LiPos lijkt rond de 35-40km/u te zitten.
Beide assen zijn aangedreven, met twee open differentiëlen. Je kunt een beetje speractie krijgen door de verschillende differentieel oliën te gebruiken die Traxxas verkoopt. De ESC en de ontvanger zijn waterdicht, wat ik al een paar keer per ongeluk heb uitgeprobeerd – ook na drie keer volledig ondergedompeld te zijn geweest doet de auto het nog.
Ophanging
De 1/16 Slash heeft raceauto-achtige pushrod ophanging.Bij echte auto’s wordt dit gedaan om de onafgeveerde massa te reduceren, maar hier zal het eerder zijn vanwege de beperkte ruimte voor de schokdempers. De schokdempers zijn met olie gevuld. De ophanging is vrij zacht, waardoor deze makkelijk ingedrukt kan worden en de auto relatief laag boven de grond zit. Je kunt de voorspanning van de veren aanpassen, maar dat is ietwat beperkt als je de volledige veerweg wilt behouden. Sturen gebeurd via een micro servo met plastic tandwielen.
Zender
De inbegrepen TQ zender is het meest eenvoudige model van Traxxas. Behalve gas en stuurwiel is er alleen nog een knop voor het linken aan de ontvanger en een draaiknop voor het trimmen van de besturing. Het voordeel hiervan is dat de zender vrij lichtgewicht is. Het stuurbereik is vrij klein, je moet daarom kleine bewegingen maken voor fijne stuurbewegingen. Een beetje expo zou helpen met rustig sturen bij hogere snelheden, maar dat kan met deze zender uiteraard niet.
Accu’s & lader
Zoals boven genoemd wordt de auto met een NiMH accu geleverd. Ik zou geen verdere NiMH accu’s kopen – het Traxxas model kost €20 per stuk, terwijl je 2S 2200mAh LiPo’s van een ander merk met bijna de dubbele capaciteit voor €30 kunt kopen. Zelfs het equivalent van Traxxas zelf, voor €45, is omgerekend naar de capaciteit nauwelijks duurder. Grotere accu’s passen niet. De keuze voor een LiPo betekent uiteraard ook de koop van een geschikte lader, maar deze starten bij ong. €30 (net zoveel als de Traxxas netadapter voor de 12V lader). Ik heb €45 voor de Pulsetec Mega 65 betaald, een lader met LCD die vrijwel alle soorten accu’s kan laden. Hetzelfde model wordt onder andere naam ook door SkyRC, Hitec en mogelijk andere merken verkocht. Je hebt een verloopkabel van XT60 naar Traxxas nodig om hiermee de accu’s te laden.
Er zijn twee accuvakken, je kunt evt. twee NiMH accu’s parallel gebruiken. De klepjes zijn moeilijk open te krijgen als er zand of modder tussen zit, wat heel snel gebeurd.
Als je rustig aandoet kun je tot 45 minuten looptijd uit een 2200 mAh LiPo krijgen, of ong. 25 minuten als je constant op vol vermogen rijdt.
Hoe rijdt ‘ie?
De motor heeft meer dan genoeg vermogen voor zo’n lichte auto, het is dus heel makkelijk om grip te verliezen en te driften of donuts te doen. Door de korte wielbasis is de rechtuitstabiliteit ietwat beperkt, en kleinere oneffenheden kunnen de auto van zijn koers afbrengen. Een klacht die ik vaker heb gelezen is dat de auto in bochten te makkelijk omvalt, door de de kleine spoorbreedte. Dit is inderdaad het geval als je hard rijdt en de auto ergens aan blijft hangen, zoals in gras. Dit is echter makkelijk te verhelpen door rustiger te rijden en niet op volle snelheid door bochten te gaan.
In mijn ogen schittert deze auto het meest op een gladde losse ondergrond, zoals heel fijn grind of hard zand. Zand is geen probleem doordat de auto licht is. Op een losse ondergrond kun je makkelijk driften, wat meer plezier oplevert dan het rijden op verharding. Kort gras is ook geen probleem. Op gladde ondergrond kan tractie een probleem zijn. Grotere hobbels en richels kunnen door de lage bodemvrijheid een probleem zijn, een verlaagde stop oprijden kan moeilijk zijn.
Ondanks dat de auto langzaam kan rijden is het geen crawler. Door de lage bodemvrijheid en de open differentiëlen is ‘ie niet echt geschikt voor ruw terrein. De auto is wel stevig en heeft bij mij in de eerste twee weken geen schade opgelopen, behalve een beetje verf boven die achterwielen die door het “zandstralen” hiervan verdwenen is en een versleten kogellager.
Upgrades
Er zijn veel upgrades beschikbaar, zowel van Traxxas als van andere fabrikanten. Traxxas verkopen een set met borstelloze motor en bijbehorende controller (ESC). Deze zou ik overslaan, ik vind dat de auto niet stabiel genoeg rechtuit rijdt om van de extra snelheid gebruik te kunnen maken. De meeste lol kun je toch off-road hebben, waar voor sommigen zelfs de oefenmodus met 50% snelheid voldoende zou kunnen zijn. Er zijn ook diverse aluminium onderdelen beschikbaar, maar deze zijn niet goedkoop. Je kunt ook goedkopere upgrades kopen, zoals stalen kogels die de plastic kogels op sommige plekken van de ophanging vervangen.
Een servo met metalen tandwielen is waarschijnlijk een zinvolle upgrade als de plastic tandwielen in de originele servo kapot zijn. Ik wil misschien ook nog de stijvere veren proberen die Traxxas verkoopt. Deze zijn niet duur en ik hoop op iets meer bodemvrijheid en stabiliteit tegen omver rollen.
Het oordeel
Als je op zoek bent naar een compacte maar toch volwaardige RC auto van hobby-kwaliteit, die ook nog een beetje realistisch oogt, dan kan ik deze auto zeer aanbevelen. Hij is stevig, snel, rijdt redelijk lang op 2200mAh LiPo’s, and past in een kleinere rugzak. Elk onderdeel is als reserveonderdeel te koop, dus zelfs als een keer iets stuk gaat, is repareren mogelijk en niet al te duur. De auto is te koop voor ong €230, maar als dit je eerste RC auto is, zou ik rekening houden met €350 incl. twee 2S LiPo’s en een fatsoenlijke lader met Traxxas laadkabel.
Een alternatief is de 1/16 Traxxas E-Revo, die grotere wielen en daardoor een grotere spoorbreedte heeft. Deze is er ook in een versie met borstelloze motor. Er is ook de monster-truck stijl 1/16 Summit die iets duurder is. Als je op zoek bent naar meer bodemvrijheid of gewoon een grotere auto, dan zijn er uiteraard verschillende variaties van de 1/10 Slash – 2WD en 4WD, met of zonder borstelloze motor. De prijzen gaan van €260 voor de 2WD versie tot €650 voor de Slash Ultimate met alle upgrades. De goedkoopste 4WD versie is €390.