BMW E39 ruitensproeier slangen vervangen

Uit de ruitensproeiers van mijn E39 kwamen opeens alleen nog maar druppels i.p.v. een straal. Het zoeken naar de fout begint met het openen van de motorkap en het verwijderen van de geluidsdempende mat. Deze is met meerdere pluggen vastgezet. Hiervoor bestaat speciaal gereedschap, maar de pen in het midden met een platte schroevendraaier loswrikken en de plug met een tang eruit trekken, werkt ook.

Hier klopt iets niet – het vloeistof belandt aan de binnenkant van de motorkap.

Hier is de schuldige: de slang ging op meerdere plekken breken toen ik hem weer terug wilde stoppen. Na bijna 20 jaar is het kunststof broos geworden en breken de slangen, een bekend probleem met kunststoffen.

De oplossing is het complete vervangen van alle slangen. BMW verkoopt deze als een compleet set inclusief de draden voor de verwarmde sproeiers. Er zijn twee types: de standaardversie met één slang en de intensief-reinigingsinstallatie met twee slangen en een tweede reservoir voorin. Mijn auto heeft het tweede systeem, het onderdelennummer is 61608364209. Een tweede slang van hetzelfde materiaal gaat vanaf de motorruimte naar het reservoir. Ook deze zal broos zijn, dus meteen meenemen – het onderdeelnummer is 61668361041. Ik heb beide onderdelen bij BMW Ekris besteld, de totale kosten waren ong. €70.

Het vervangen van de slangen onder de motorkap is rechttoe rechtaan. Eerst alles loskoppelen (vergeet de aansluitingen voor de verwarming niet), de clips losmaken, tie wraps doorknippen en dan alles naar links door het gat trekken. De inbouw gaat in omgekeerde volgorde. De slangen van links door het gat in de motorkap voeren en dan de rubberen dop plaatsen. Een kleine platte schroevendraaier helpt hierbij. Daarna alles aansluiten. De slangen moeten met voldoende kracht vastgedrukt worden totdat het klikt. Daarna de clips terugplaatsen en, waar nodig, tie wraps gebruiken.

Het vervangen van de slang naar het reservoir is iets ingewikkelder, omdat het reservoir achter het rechter voorwiel zit. Eerst moet het huis voor het interieurluchtfilter verwijderd worden. De bovenkant eraf halen, daarna het luchtkanaal naar het interieur met een platte schroevendraaier loshalen, de clip op de wielkast eraf halen, en daarna het huis naar rechts verwijderen.

Om bij het reservoir te komen moet het spatscherm aan de binnenkant en dus het wiel verwijderd worden. Het spatscherm is met een clip en een aantal schroeven (8mm hex) vastgezet. Ik heb een 1/4″ adapter voor mijn slagschroevendraaier, met een 8mm dop zijn de schroeven snel verwijderd – twee daarvan zitten aan de onderkant. Het spatscherm kan dan losgemaakt en naar voren gevouwen worden, waardoor het reservoir toegankelijk wordt.

Ik heb de slang van boven door het gat onder de luchtfilterhuis naar beneden gebracht, en daarna de lus aan de andere kant voorzichtig door het gat bij de wielkast geleid. Daarna aan beide kanten aansluiten en testen. Als alles werkt en er geen verdere lekkages zijn, kan alles weer in elkaar gezet worden. Ik was er in totaal ruim een uur mee bezig, bij een BMW dealer zou je dus (zonder onderdelen) al snel boven de €100 voor deze klus kwijt zijn.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.