Vullen en ontluchten van een garagekrik

Mijn zoon heeft genoeg speelgoed, maar papa’s gereedschap is uiteraard nog leuker. Mijn garagekruk is een van zijn favorieten, omdat hij hiermee zijn skelter kan opkrikken. Helaas heeft hij hierbij een keer het ventiel te ver open gedraaid en is er olie uitgelopen. Daar ben ik uiteraard pas bij de volgende keer banden wisselen achter gekomen toen de krik niet meer in staat was de auto omhoog te krikken, en ik de krik uit het bordgereedschap van mijn E39 moest gebruiken.

Voor het bijvullen gebruik je hydrauliekolie, geen motorolie of ATF. Er is speciale krikolie, maar ik denk niet dat deze anders is dan hydrauliekolie – wat ik gekocht heb ziet er hetzelfde uit als wat uit de krik kwam. Het is veel dunner dan motorolie en gelig van kleur. Voor het vullen het ventiel openen en het handvat helemaal omlaag duwen. Daarna de vuldop openen, die bovenop de cilinder zit (zie afbeelding). Afhankelijk van het type krik moet er mogelijk eerst een afdekplaat verwijderd worden.

Vullen tot aan de rand, daarna het handvat voorzichtig omhoog en omlaag bewegen. Herhaal dit meerdere keren, totdat er niets meer bij kan en ook de bovenkant van de zuiger bedekt is, waarmee het correctie oliepeil bereikt is.

Voor het ontluchten heb ik verschillende uitleg gevonden, dit is wat voor mij gewerkt heeft: Vulschroef en ventiel open laten. Voorzichtig het handvat meerdere keren omhoog en omlaag bewegen – niet te snel, anders druk je de olie er zo weer uit. Daarna vulschroef en ventiel sluiten.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.